De zinloosheid van de onbegrijpelijke abri-poster
My bad, Katy Perry had ik inderdaad niet herkend in mijn vorige artikel over de zinloosheid van de generieke merkbelofte….
Hoe het zieke Facebook het moedermerk besmet
Het begon zo idealistisch; Facebook wilde iedereen in de wereld online met elkaar verbinden. In de beginjaren zei Mark Zuckerbeg steevast in zijn keynotes dat je samen veel beter de grote problemen van de wereld kunt oplossen. Daarom moest bijvoorbeeld he…
Shells alternatieve werkelijkheid
Shell heeft de laatste tijd een flink mediabudget uitgetrokken om zichzelf een groen imago aan te meten. Het bedrijf is al best lang bedreven in greenwashing, maar de laatste tijd zie ik het bedrijf echt óveral communiceren dat het groen bezig is; op tan…
Marketing in de vieze zin van het woord
Wat mij opvalt aan het woord ‘marketing’ is dat de meeste consumenten het als een vies woord beschouwen. ‘Ja, dat is marketing’, zeggen deze consumenten, als ze een merk betrappen op een halve waarheid. Ik zelf zie het bijvoorbeeld bij mobiele provid…
De maatschappelijke reputatie weegt steeds zwaarder voor A-merken
Ik volgde een conversatie van twee jongetjes op weg naar school. De een had Nike’s, de ander een goedkoop paar Puma’s. Het jongetje met Nike’s had een rugzak van The North Face. Het andere jongetje van Dell. Bij The North Face-tas hoorde een Gazelle-f…
De maatschappelijke reputatie weegt steeds zwaarder voor A-merken
Ik volgde een conversatie van twee jongetjes op weg naar school. De een had Nike’s, de ander een goedkoop paar Puma’s. Het jongetje met Nike’s had een rugzak van The North Face. Het andere jongetje van Dell. Bij The North Face-tas hoorde een Gazelle-f…
De zinloosheid van de generieke merkbelofte
Geen één klant zal zich herinneren waarvoor dat merk nu eigenlijk staat….
Waarom NS (toch) een love brand is
Ik liep laatst door Utrecht Centraal en zag daar een uiterst sympathiek initiatief van onder meer de NS: een ‘Stations Boek Wissel’. Een plek waar reizigers boeken kunnen achterlaten en pakken. Ik zie het makkelijk uitgerold worden naar andere station…
Lokale verkiezingscampagnes zijn niet meer van deze tijd
Járen geleden stond er elke dag een hele batterij krantenverkopers bij de ingang van mijn Albert Heijn. Ze probeerde me te verleiden met allerlei cadeaus, zoals DVD’s en oninteressante boekjes. Ik kwam er al snel achter dat het vriendelijke ‘gratis k…
Patagonia: Exclusief voor de VVD’er
In 2014 kocht ik een Moscot-bril bij een brillenwinkel in Amsterdam. Ik kende het merk niet, maar een paar weken later werd ik door iemand aangesproken die aan zijn kleding te zien heel erg op de hoogte was van de trends die nog geen trend waren. Hij comp…